Grootste schip ter wereld gebruikt Tyro bedieningen [video]

De Pioneering Spirit is met een lengte van 382 m en een breedte van 124 m het grootste schip ter wereld. Het schip heeft een dubbele boeg wat iets weg heeft van een catamaran. Het offshorebedrijf Allseas heeft het schip ontworpen voor ontmanteling van grote platformen offshore.

Demonteren van boorplatformen

Gebruikelijk is om een boorplatform in kleinere delen te ontmantelen. Met de Pioneering Spirit is het echter mogelijk om een platform van zo’n 48.000 ton in één keer van z’n sokkel te lichten én te vervoeren. Naast het ontmantelen van platformen, kan de Pioneering Spirit ook pijplijnen voor olie- en gastransport leggen op een diepte tot 3500 m met een snelheid van ruim zeven kilometer per dag. Hieronder een korte video waarop het Yme platform wordt verwijderd in de Noordzee bij Noorwegen (beelden zijn afkomstig van Allseas).

Alles is dubbel uitgevoerd

Bij Allseas wordt niets aan het toeval overgelaten; alles op het schip wordt dubbel uitgevoerd zodat men altijd door kan werken indien een onderdeel om wat voor reden niet meer te gebruiken is. Wij hebben met eigen ogen gezien hoever dit gaat; men heeft twee straten waarin de pijpleidingen worden gelast en zelfs de stuurhut is twee keer uitgevoerd voor het geval de andere door bijvoorbeeld een brand niet meer te gebruiken is. Zo ook onze afstandsbedieningen en ontvangers.

Twee straten voor het fabriceren van pijpleidingen voor het geval dat één om wat voor reden niet bruikbaar is.

Testplatform op zee

Speciaal voor de Pioneering Spirit is er een testplatform midden op zee geplaatst. Op dit testplatform heeft men een meetsysteem met camera’s en dieselgenerator welke vanaf het schip te bedienen is met de draadloze Corvus afstandsbediening in combinatie met onze Pavo ontvanger. In wisselende weersomstandigheden worden allerlei situaties getest. Met de Corvus / Pavo kan vanaf 500 meter de camera’s, het meetsysteem en de dieselgenerator aan of stand-by geschakeld worden. Deze combinatie is ook gebruikt bij het verwijderen van het Yme platform in de Noordzee, zoals vertoond in de video hierboven.

Ook voor deze installatie is een complete back-up installatie gebouwd. En mocht de handzender om wat voor reden niet meer te gebruiken zijn dan kan men de installatie ook nog bedienen vanaf de ontvanger.