De Pioneering Spirit is met een lengte van 382 m en een breedte van 124 m het grootste schip ter wereld. Het schip heeft een dubbele boeg wat iets weg heeft van een catamaran. Het offshorebedrijf Allseas heeft het schip ontworpen voor ontmanteling van grote platformen offshore.
Diverse SAR (Search and Rescue) reddingsdiensten gebruiken een Tyro afstandsbediening als draadloos dodemanskoord. De buiten-bereik beveiliging op het systeem is op zeer korte afstand ingesteld. Als er dan iemand overboord slaat met de waterbestendige bediening met beschermhoes, wordt de motor direct gestopt.
Binnenvaartschepen gebruiken Tyro’s afstandsbedieningen voor het besturen van de laadkraan en voor het openen en sluiten van de dekken. Alle functies zijn met één afstandsbediening te besturen. Het draadloze systeem kan eenvoudig uitgebreid worden om meer toepassingen aan te sturen, zoals pompen of ankerlieren.
Voor het winnen van zand en kiezels bestaan verschillende winningstechnieken. Winning met behulp van een drijvende hydraulische kraan is de meest voorkomende techniek. De kraan opereert in een geautomatiseerd bedrijfsproces waarbij continu gebaggerd wordt.
De MV Solitaire is ’s werelds grootste pijpenlegger; een schip dat ingezet wordt voor de aanleg van onderzeese aardgas- en olieleidingen. Het enorme gevaarte van 397 meter lang biedt plaats aan 420 bemanningsleden. Aan het schip is een ‘stinger’ gemonteerd, waarmee de pijpen de zee in geleid worden.
De ‘Quick-release Mooring Hook’ is een boldersysteem voor het veilig en eenvoudig afmeren van schepen. De afmeerhaak wordt bestuurd met een afstandsbediening waarmee de trossen op afstand gelost worden. De tweehandsbediening (2 knoppen tegelijk indrukken) voorkomt dat het systeem zich per ongeluk opent.
In de maritieme sector worden de draadloze besturingssystemen van Tyro Remotes vooral ingezet voor autolaadkranen, zoeklichten en ankerlieren. Zo nu en dan mogen we echter ook de wat exclusievere jachten beleveren. In dit geval een afstandsbediening voor een hydraulische gangway, ookwel passarel of loopplank genoemd.
In de Hamburgse haven is het een komen en gaan van vrachtschepen, werkschepen en jachten. Deze zullen allen op enig moment naar de werf moeten voor onderhoud, reparatie of winterstalling. De bootslui in Hamburg overbruggen de afstand van het water tot aan de loods moeiteloos met een draadloze Tyro lierbediening.