De uitvinding is al meer dan 100 jaar oud; dhr. Zeppelin patenteerde het luchtschip met als doel om bulktransport of personen te kunnen vervoeren. Ondanks vele tegenslagen in het verleden heeft men in 1993 opnieuw een bedrijf opgestart dat de ontwikkeling van de zeppelin nieuw leven in heeft geblazen. En met succes.
Zeppelin NT, de grootste zeppelin ter wereld
Het bedrijf uit Duitsland ontwikkelt, bouwt en verkoopt de Zeppelin NT (NT staat voor “New Technology”). Deze zeppelin is niet alleen de grootste ter wereld, maar ook het enige luchtschip wat goedgekeurd is voor commercieel personenvervoer. Het luchtschip kent een lengte van 75 meter en mag 15 passagiers vervoeren voor commerciële doeleinden.
De Zeppelin NT kent een stijve interne structuur. Waar men vroeger een metalen geraamte toe moest passen, gebruikt men tegenwoordig een combinatie van koolstofvezel versterkt plastic en aluminium binnen de eenkamerige ballon. De aandrijving, de staart en de cabine zijn direct gemonteerd op de draagconstructie wat bijdraagt aan maximale veiligheid, comfort en prestaties.
De Zeppelin NT parkeren met de Libra afstandsbediening
Een zeppelin moet in alle opzichten veilig zijn; de risico’s bij falen zijn groot. Om die reden zijn er enorm strenge veiligheidseisen waaraan een zeppelin moet voldoen. De techniek is daarin het hart van het luchtschip.
Niet voor niets maakt de fabrikant voor de Zeppelin NT gebruik van onze radiografische Libra afstandsbediening in combinatie met de Aquila ontvanger. Met de duplex bediening is het niet alleen mogelijk om commando’s naar de ontvanger toe te sturen, maar krijgt de operator ook meldingen terug op het display. In dit geval komen er analoge waarden zoals temperatuur, druk en de helling terug maar ook waarschuwingen via de digitale ingangen.
De betrouwbare draadloze afstandsbediening met een reactiesnelheid van minder dan 0,1 seconden is een ware specialist als het gaat om communicatie.
De afstandsbediening wordt gebruikt om de cabine die onderaan de zeppelin hangt te laten zakken en op laten stijgen zodra de zeppelin vastgemaakt is aan de steunpaal. De neuskegel wordt aan het grondvoertuig bevestigd en beweegt zich daarna als een vlag in de wind. Het operationele team kan de zeppelin bedienen vanaf de grond en daarmee actuele data ontvangen op het display.